1989-2005

1989-Bane-Historisk-01

Den 5-årige miljøgodkendelse, som Århus Amt havde udstedt i forbindelse med salget af banen i 1982, var nemlig udløbet et par måneder inden Legarths Mindeløb, og en fornyelse viste sig pludselig at være nærmest en umulighed. I 1988 lå Ring Djursland derfor atter stille hen, og selv om Aarhus Motor Klub Autosport fik dispensation til at afholde et enkelt løb i 1989, der mest havde til formål at gennemføre støjmålinger og beregninger for 100.000 kroner, så fremmede det ikke sagen synderligt. Først efter yderligere fire sæsoner uden nogen motorsportsaktivitet fik Ring Djursland endelig en permanent miljøgodkendelse, så banen atter kunne bruges til det, den oprindeligt var tiltænkt.

Det skete den 19. juni 1994, hvor den historiske ring bogstaveligt talt blev sluttet. Med på deltagerlisten var nemlig banebyggerens ældste søn, Mike Legarth, der på det tidspunkt selv havde kastet sig over motorsporten, hvor han deltog i en NOSSCAR-klassen i en BMW M3 E30. Året efter fik han følgeskab af broderen Pierre Legarth, og disse to har i det seneste tiår været meget aktive, hvor de i Danish Touringcar Championship har opnået nogle af deres bedste resultater på netop Ring Djursland. I 2002 sluttede Pierre Legarth således på tredjepladsen efter Kurt Thiim og John Nielsen – et resultat, som Mike Legarth gentog to år senere, hvor han kun blev overgået af Casper Elgaard og Jan Magnussen.

Ved genåbningen i 1994 stod Aarhus Motor Klub Autosport med det sportslige ansvar for afviklingen af løbene, men gradvist blev flere og flere af medlemmerne i Djurslands Motor Klub Autosport atter inddraget i arbejdet. Det hele endte med, at klubberne fusionerede i starten af 1999, hvorefter alle de sportslige aktiviteter er blevet videreført i DMKA-regi. Et nyt skud på stammen var oprettelsen af Den erhvervsdrivende Fond Ring Djursland, som så dagens lys i 2004, og hvis formål det er at tilvejebringe midler til at videreudvikle banen i samarbejde med ejeren, AMU Center Djursland. Der er således blevet installeret permanent støjmålingsudstyr for en million kroner, mens en gigantisk støjvold afskærmer banen mod landsbyen Pederstrup.

2000-Bane-Historisk-01

Også sikkerheden fik et gevaldigt løft på Ring Djursland i 2004. I banens østlige ende blev den sidste vegetation fjernet og erstattet med store sandkasser og masser af autoværn, ligesom banen fik et helt nyt lag asfalt til Kronjyllands Jubilæumsløb den 7.-8. august 2004. Desværre viste den nye overflade sig ikke at kunne modstå det gevaldige slid, som DTC- og formelbiler udsatte den for, og natten mellem lørdag og søndag måtte NCC derfor rykke ud med asfaltmaskiner for at lægge ny asfalt, så løbet kunne gennemføres planmæssigt.

For Ring Djurslands historie er nemlig historien om racerbanen, der altid har villet overleve, selv om oddsene konstant har været den imod!