Banens historie

Ring Djursland kunne for første gang slå dørene op til et racerløb i midten af tresserne. Det var den 29. august 1965, at racerbiler for første gang blev sendt ud på banen ved landsbyen Pederstrup, øst for Tirstrup Lufthavn.

1965-Bane-Historisk-01

Allerede fra sine første år opnåede Ring Djursland en høj stjerne hos kørerne, for den satte dem i den grad overfor nogle udfordringer, så de på hver omgang måtte yde deres bedste for at have en vinderchance. Og at det fortsat gælder i dag, understreges nok bedst af den tidligere DTM-stjerne, Kurt Thiim, der har prøvet lidt af hvert i sin karriere: “Jeg kalder den for den lille Nordschleife (Nürburgring, red.). Den er så undervurderet på grund af faciliteterne, men den er god for en kører.”

Men Ring Djursland er også den racerbane, der har haft den vel nok mest turbulente historie i Danmark. En kombination af skiftende ejere og en række stramninger fra myndighedernes side har gjort, at banen langt fra er blevet brugt i det omfang, som grundlæggeren i sin tid havde drømt om. For selv om banen i 2005 kunne fejre 40 års jubilæum, så havde den på daværende tidspunkt kun været anvendt til motorsportsformål i 33 sæsoner. På disse dele af hjemmesiden fortæller vi om de første 40 år i banens historie.